Menu
Close

Een verkeerde ademhaling zorgt voor zoveel klachten

01-11-2020

Goed ademhalen om je klachten te verminderen

Onderzoek wijst uit dat ademhalingsoefeningen een effectieve manier zijn om stress en klachten te verminderen. We leggen je graag uit hoe dat werkt.

Onze ademhaling is de belangrijkste voedingsbron voor ons lichaam. De vertaler die letterlijk voelt of er zich ergens stress in jouw lichaam bevindt. Jouw adem staat in verbinding met al je zintuigen, organen, zenuwen, hersenen, je intuïtie en alle cellen van je lichaam. Daarom heeft de ademhaling zo’n ontzettend grote invloed op je gestel. Stress verstoort letterlijk jouw gezonde ademhaling, wat van invloed heeft op hoe jij je voelt, zowel fysiek als mentaal. Het is niet voor niets dat je opknapt als je buiten bent geweest, zuurstof!

Hoe werkt dat precies ademhalen
Je ademt zuurstof in en koolzuur uit. Zuurstof gaat via je bloed naar je spieren en organen. Cellen verbanden eiwitten, vetten en koolhydraten met behulp van zuurstof. Zonder zuurstof is er geen verbranding en ga je dood. Het koolzuur wat we niet gebruiken wordt via je longen weer naar buiten geblazen, simpel.

Een goede ademhaling zorgt voor een lagere hartslag, lagere verbranding van suiker, hogere verbranding van vet en afname van stress. Maar bij een verkeerde ademhaling verversen we de lucht te vaak en verliezen daardoor te veel koolzuurgas. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed (dit hebben we namelijk wel nodig om onze bloedvaten open te houden) waardoor je lichamelijke klachten kan krijgen.

Denk hierbij aan

  • benauwdheid
  • vermoeidheid
  • druk op de borst
  • een opgejaagd gevoel
  • behoefte aan suiker
  • veel zweten
  • duizeligheid
  • hartkloppingen
  • tintelingen in vingers, voeten of mond
  • een verhoogde bloeddruk
  • en logisch nadenken is lastig voor je.


Bij een chronische vorm van stress, is onze prefrontale cortex – het deel van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor rationeel denken – verzwakt, dus logisch nadenken is lastig wat ook invloed heeft op jouw klachten.

Waarom ademhalingsoefeningen zo effectief zijn

In stressvolle situaties of bij emotionele gebeurtenissen is het lastig om jezelf of anderen rustig te krijgen met woorden of rationeel denken. Als iemand tegen je zegt ‘doe eens rustig’ bij een stressvolle gebeurtenis voel je niet direct dat je rustig wordt. Als je in een burn-out zit ervaar je verschillende klachten. Je weet dat je moet ontspannen, de tijd moet nemen, je hulp moet zoeken, je verhaal moet delen met mensen die dichtbij je staan en toch is dat voor sommige makkelijker gezegd dan gedaan.

Wij kunnen verschillende emoties associëren met verschillende vormen van ademhaling. Als we veranderen hoe we ademhalen, kunnen we veranderen hoe we ons voelen. Dit heeft een groot effect op hoe we ons voelen, op ons denken maar vooral ook op ons doen. Daar zit hem de crux. Als je niets doet, kom je ook niet van je klachten af.

Hoe werkt ademhaling precies
Ons zenuwstelsel bestaat uit twee onderdelen, het sympathische zenuwstelsel (met dit onderdeel ga je over tot actie) en het parasympathische zenuwstelsel (deze is gericht op herstel en rust). Als je te weinig tijd neemt voor je herstel, blijft je lichaam in actiestand - er blijft spanning.

Wat gebeurd in je lijf bij een goede ademhaling
Als wij weer bewust, regelmatig en langzaam gaan ademhalen, geven we een signaal af aan ons lichaam en ons brein dat we ontspannen zijn. Het zorgt ervoor dat je hartslag vertraagd en stimuleert een belangrijke zenuw die onderdeel is van je parasympathische zenuwstelsel. Je ademhaling is dus zo krachtig dat je het zenuwstelsel kan activeren dat verantwoordelijk is voor rust en herstel. Hierdoor lukt het je te kalmeren en keert je vermogen om rationeel te denken weer terug waardoor je andere beslissingen neemt die een positieve impact hebben op jouw burn-outklachten.

Eerst doen dan denken, daar zit de sleutel als je 'vast' zit
Om uit de (vaste) negatieve spiraal te komen is 'doen' de beste manier van denken. We hebben net verteld dat denken lastig is als je klachten hebt en eigenlijk misschien wel anders ademhaalt dan goed voor je is, zonder dat je het in de gaten hebt. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>>>>>>>> KORTINGSACTIE TOT EN MET 7 MAART VAN €147,- voor €99,- <<<<<<<<<
Omdat wij het tof vinden dat jij je alvast aanmeld willen wij je graag een korting aanbieden. Meld jij (en of jouw groep) je aan op uiterlijk zondag 7 maart, voor de experiënce op 20 maart, dan ben je welkom om de STRESS RELEASE EXPERIËNCE te ervaren voor €99,- per persoon. Kom je met een (eigen) groep van minimaal 8 mensen dan gaat daar nog eens korting overheen. Geef dat aan bij je aanmelding in de mail. 
Als wij vanwege de coronamaatregelen nog niet open zijn op 20 maart wordt de datum kosteloos verschoven 
 

ZATERDAG 20 MAART starten we weer met de eerste Stress Release Experiënce van 2021
We nodigen je graag uit bij The Iceviking waar wij veel mensen begeleiden die in een burn-out zitten of op regelmatige basis stress ervaren als ballast. Bij ons Stress Release Experiënce maken we gebruik van de elementen hitte en kou waarbij bewuste ademhalingstechnieken, meditatie, mindset en kennis over hoe je brein samenwerkt tussen lichaam en geest onderdelen zijn van ons dagprogramma. Het weten en snappen met je hoofd is goed, maar door te ervaren overtuigd je lijf je hoofd en dat is waar de kracht ligt voor jouw ommekeer. Als je in een burn-out zit zit je vast in een patroon. Wij weten door het vele begeleiden van mensen in deze situatie, je moet gaan doen, om de vaste cirkel waar veel mensen inzitten, te doorbreken. Je probeert zo goed als je kunt alles te overdenken maar je hoofd zit vol. Kom doen en ervaren Schrijf je nu in.

De start van de lente wordt de dag van jouw ommekeer!