Menu
Close

Van oer stress naar chronische stress

27-12-2020

Stress in de oertijd
Onze stressrespons was in de oertijd een perfect en onmisbaar functionerend mechanisme, omdat het ons in leven hield. Het vertelde ons precies hoe we ervoor stonden, we vechten of we vluchten. In de oertijd was de mens één met de natuur. Leren omgaan met de elementen water, aarde, lucht en vuur was van levensbelang. Nog voor de landbouw-, industriële-, digitale revolutie leefden we buiten in het wild. We moesten jagen op ons eten en vechten met wilde dieren om te overleven. Deze omstandigheden leidden tot een stressreactie die ongelooflijk goed aangepast was aan die extreme leefomstandigheden.

Daarbij zorgde de stress ervoor dat je terug wilde, maar ook moest, naar de stam. Voor de veiligheid van je eigen gezondheid en die van de anderen. Daar kon je en moest te ontstressen om de negatieve lading kwijt te raken zodat jou dit bij een volgende jacht niet de kop zou kosten. Bij de stam was je veilig, kreeg je echte aandacht, liefde, ging je samen eten, lachen, werd er naar je geluisterd en werd er gekeken of je helemaal gezond was. Zo niet, dan mocht je niet op jacht!

Precies dat is het probleem….
Onze stressmechanisme is sindsdien namelijk niet veranderd.
Onze wereld wel. In de oertijd was de belangrijkste bron van stress iets wat daadwerkelijk en direct gevaar opleverde en dus was het van belang daar goed naar te luisteren, een kwestie van leven of dood. Nu hebben we alle aandacht voor onze mobiele telefoon, netflix en pakken we chocola als we niet lekker in ons vel zitten. Je gaat over je grenzen heen, maar wel gewoon weer werken. Precies die aanpak zorgt ervoor dat de stress zich opstapelt en een burn-out het gevolg is. 

Als je het realistisch bekijkt is onze moderne wereld dus relatief veilig. Geen wilde dieren die ons aanvallen. Het eten is te koop in meerdere winkels, met een enorm keuze aanbod. 

Maar hoe zit het dan met terroristen en moordenaars? Het nieuws? En het combineren van alles wat moet tegenwoordig? De beste moeder zijn (de meest creatieve traktatie maken om uit te delen in de klas, de leukste partner (nooit moe, altijd fit en goed in bed) , de gezelligste vriendin (is altijd vrolijk en gaat naar iedere verjaardag), de altijd hardwerkende werknemer (zeurt niet en maakt nog even die opdracht af omdat je werkgever het vraagt) en je social media up to date houden (iedereen laten zien hoe leuk je leven is)? Stress is als een frequentie doe continue impulsen afgeeft, maar op een gegeven moment sta je onder continue spanning. 

Al deze dingen zijn stressfactoren, dingen die een stressreactie oproepen. Het belangrijkste verschil tussen deze stressfactoren en prehistorische wilde dieren is, dat (voor de meeste mensen) deze stressfactoren alleen bestaan in ons hoofd. LET OP! Hier wordt het ingewikkeld. Want de stressreactie en alles wat daarmee samengaat, is erop gericht je te laten ontsnappen aan dat wat jou stress oplevert. Dus je wilt het liefst niet meer werken, kruipt in je bed, hebt nergens meer zin in etc. Maar je kan niet wegrennen van jouw eigen brein. Dat neem je altijd met je mee. Maar stress stapelt zich wel op, als een vuilnisbelt.

Stressfactoren zijn veranderd van gebeurtenissen van buitenaf die je kunt zien in abstracte en interne representaties. Het is het idee van die deadline, het ‘moeten’ voldoen aan een bepaalde verwachting, onverwerkt verdriet, een opeenstapeling van vervelende gebeurtenissen, dat stress veroorzaakt. Hierdoor kan de stressrespons er moeilijk mee omgaan. Evolutie heeft de achterstand op onze snel veranderende wereld nog niet ingehaald. Onze stressrespons leeft nog volgens prehistorische regels. Beslissingen maken op gevoel en hierop vertrouwen. Doen en leren. Niet wegstoppen en over grenzen gaan waarvan je weet dat het eigenlijk niet is hoe jij het wilt (ook al ontkom je er soms niet aan).

Aaah dus daar komt chronische stress vandaan?
Het betekent dat onze stressrespons, ontstaan om ons te beschermen tegen gevaar, nu overuren draait.
Een overactieve stressrespons kan leiden tot enorm veel klachten en ziektes. Heel concreet een overmate aan stress leidt tot een burn-out. Uit onderzoek van het TNO (cijfers van 2020) heeft 1,3 miljoen werknemers last van burn-out klachten.

Omdat de elementen die tegenwoordig stress veroorzaken een onderdeel zijn van ons dagelijks leven sluipt er het gevaar dat de dagelijkse impulsen aan stress chronisch worden. Als je voortdurend last hebt van stress, kan je op langer termijn ernstige gezondheidsklachten krijgen en dus een burn-out. 

Hoe weet je of je chronische stress / een burn-out hebt?
Symptomen van chronische stress zijn slecht slapen, prikkelbaarheid, gespannenheid, de neiging om je terug te trekken, verminderde eetlust of net meer zin in zoet, humeurigheid en vermoeidheid. Ook ben je gevoeliger voor pijn. In die zin maakt stress vele aandoeningen en kwalen erger, waaronder hoofdpijn en migraine, buikpijn, rugklachten en fibromyalgie, een vorm van reuma. Stress zorgt er ook vaak voor dat vroegere psychische problemen opnieuw doen bovenkomen, zoals verslaving, angst en depressie. Kortom ervaar je deze klachten dan kan je ook wel spreken van een burn-out.

Stress maakt je langzaam kapot - daar ga je aan onderdoor
Naast alle fysieke- en mentale klachten kost negatieve stress je levensvreugde en heel veel energie. Chronische stress is een onzichtbaar gevaar waar je in kan verdrinken zonder dat je het door hebt. Alle factoren die hedendaags een rol spelen gaan aan de haal met hoe je omgaat met de oplossing. Vaak zoeken we alles in het tijdelijke. Als je het koud hebt, trek je een jas aan. Maar waarom heb je het koud? Ben je moe, eet je te weinig (waardoor je lijf een seintje geeft), heb je veel aan je hoofd? We zijn het contact met ons gevoel verloren. Het is op de achtergrond verdwenen en heeft plaats gemaakt voor wat de maatschap ons opdraagt, alles wat ‘moet’.

Kun je iets doen om van jouw chronische stress af te komen?
Ja, je kan letterlijk wat doen. Stress is geen tastbaar iets. Het is een reactie op een situatie of gebeurtenis. Stressvolle situaties komen voor, daar ontkom je niet aan. Wat beïnvloedt jouw reactie erop? Je gedachten beïnvloeden hoe je je voelt en gedraagt. En de gevolgen van die gevoelens en gedragingen zijn weer nieuwe situaties, waar je weer nieuwe gedachten over hebt. Je zit in een cirkel waarvan je ervaart dat je het lastig vindt om eruit te komen.

Kortom jouw gedachten spelen een essentiële rol in hoe jij handelt, wat je voelt en het veranderen van jouw leefwijze. Heb je namelijk al langer last van chronische stress en zit je in een burn-out dan zal je uit de cirkel moeten doorbreken om aan een nieuw hoofdstuk te kunnen beginnen.

Eerst doen dan denken, daar zit de sleutel als je 'vast' zit
Om uit de (vaste) negatieve spiraal te komen is 'doen' de beste manier van denken. Probeer niet alles te snappen met je hoofd. Om jezelf (en je hoofd) te overtuigen en een mindshift te kunnen maken moet je zelf gaan ervaren dat je instaat bent stappen te maken, vooruit te komen en weer kracht te voelen. Jouw (persoonlijke) ontwikkeling/groei/vooruitgang bestaat uit zelf actie ondernemen, uit je comfortzone stappen, veel vragen en gaan doen. Dat hoeft niet alleen, wij begeleiden je, maar jij moet wel de eerste stap zetten.

Wees welkom bij de Stress Release Experiënce en ga voor jouw eerste stap
We nodigen je graag uit bij The Iceviking waar wij veel mensen begeleiden die in een burn-out zitten of op regelmatige basis stress ervaren als ballast. Bij ons Stress Release Experiënce maken we gebruik van de kennis uit de oertijd waarbij we weer leren varen op ons eigen gevoel en je weer 100% kunt en durft te vertrouwen op jezelf en je lichaam. Wil je hier meer over weten lees dan de informatie van ons programma. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>>>>>>>> KORTINGSACTIE TOT EN MET 7 MAART VAN €147,- voor €99,- <<<<<<<<<
Omdat wij het tof vinden dat jij je alvast aanmeld willen wij je graag een korting aanbieden. Meld jij (en of jouw groep) je aan op uiterlijk zondag 7 maart, voor de experiënce op 20 maart, dan ben je welkom om de STRESS RELEASE EXPERIËNCE te ervaren voor €99,- per persoon. Kom je met een (eigen) groep van minimaal 8 mensen dan gaat daar nog eens korting overheen. Geef dat aan bij je aanmelding in de mail. 
Als wij vanwege de coronamaatregelen nog niet open zijn op 20 maart wordt de datum kosteloos verschoven 

ZATERDAG 20 MAART starten we weer met de eerste Stress Release Experiënce van 2021
We nodigen je graag uit bij The Iceviking waar wij veel mensen begeleiden die in een burn-out zitten of op regelmatige basis stress ervaren als ballast. Bij ons Stress Release Experiënce maken we gebruik van de elementen hitte en kou waarbij bewuste ademhalingstechnieken, meditatie, mindset en kennis over hoe je brein samenwerkt tussen lichaam en geest onderdelen zijn van ons dagprogramma. Het weten en snappen met je hoofd is goed, maar door te ervaren overtuigd je lijf je hoofd en dat is waar de kracht ligt voor jouw ommekeer. Als je in een burn-out zit zit je vast in een patroon. Wij weten door het vele begeleiden van mensen in deze situatie, je moet gaan doen, om de vaste cirkel waar veel mensen inzitten, te doorbreken. Je probeert zo goed als je kunt alles te overdenken maar je hoofd zit vol. Kom doen en ervaren Schrijf je nu in.