Menu
Close

Wat is stress en hoe wij daarbij begeleiden

12-03-2020


WAT IS STRESS EN HOE WIJ DAARBIJ BEGELEIDEN  

Wat is stress precies?
Iedereen heeft wel eens stress. Maar door stress, verwachtingen en prikkels waar we dagelijks aan worden blootgesteld wordt ons brein overladen en is ons hoofd vaak ‘vol’. Het heeft vaker een negatieve uitwerking dan een positieve.

Stress is een bepaalde spanning die fungeert op een bepaalde frequentie. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Die spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas wanneer er op langer termijn en vaker te veel spanning aanwezig is (door veel verschillende factoren), kan dit leiden tot klachten.

Je lichaam maakt geen onderscheid tussen een deadline die je niet haalt of een levensbedreigende situatie. Stress helpt je lichaam door zich klaar te maken om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Op die manier kun je optimaal reageren op het ‘gevaar’. Als het gevaar op korte termijn nog niet geweken is, maakt je lichaam ook nog cortisol aan, een ander stresshormoon dat je ‘paraat’ houdt.

De effecten zijn normaal gesproken van korte duur, waarna je lichaam even de tijd nodig heeft om zich te herstellen. Als de stress te lang aanhoudt, kun je overspannen raken of een burn-out krijgen. 

 - IS HET SLECHT ALS JE REGELMATIG STRESS ERVAART? -
Iedereen ervaart wel eens stress in verschillende situaties, zowel positief als negatief.
Is het slecht als je regelmatig stress ervaart? Zeker niet, maar er zit wel degelijk verschil in de gevolgen ervan.

Er zijn verschillende soorten stress: spannende stress, frustrerende stress en schadelijke stress.

  • Spannende stress. Deze vorm van positieve stress helpt je goed te focussen, je bent extra gemotiveerd en extra alert, in bepaalde situaties. Denk aan een sollicitatiegesprek of je trouwdag. Je lichaam komt in een staat van paraatheid. Hierdoor kun je spannende situaties beter aan.
  • Frustrerende stress. De frustrerende stress treedt op onder omstandigheden die frustraties oproepen, zoals in de file staan, een buurman die continue de radio te hard heeft staan of een collega die de kantjes er vanaf loopt. Hierbij is jouw mindset bepalend voor hoe je ermee omgaat en wat voor effect het heeft op je.
  • Schadelijke stress. Deze negatieve en ernstige soort stress ontstaat bijvoorbeeld als een werknemer langdurig boven zijn kunnen moet presteren, als iemand vaak gepest wordt of na een traumatische ervaring, als bijvoorbeeld een bankoverval of het overlijden van een dierbare. Als die spanning blijft aanhouden en het lichaam niet terugkeert naar een zogenaamd rustniveau, spreken we van chronische stress. Van chronische en hevige stress kun je psychisch en lichamelijk ziek worden. Langdurige stress kan leiden tot een burn-out. Een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) is een lange, heftige stressreactie op een schokkende gebeurtenis –een trauma.

- STRESS SYMPTOMEN -
Stress heeft duidelijke symptomen, die je kunt onderverdelen in lichamelijke klachten en psychische klachten.

Lichamelijke klachten

  •     Oorsuizen
  •     Pijn op de borst of hartkloppingen
  •     Maag- en darmklachten, zoals buikpijn, diarree, constipatie en misselijkheid
  •     Minder weerstand en dus vatbaarder voor griep of verkoudheid
  •     Vermoeidheid of weinig energie
  •     Hartkloppingen
  •     Pijnklachten, zoals gewrichtspijn en rugpijn
  •     Minder zin in seks
  •     Verhoogde spierspanning
  •     Slaapproblemen
  •     Kaakklemmen of tandenknarsen
  •     Hoofdpijn
  •     Tintelende vingers
     

Psychische klachten

  •     Je voelt je onzeker
  •     Je voelt je eenzaam, waardeloos of somber
  •     Je vermijdt anderen
  •     Je bent veel aan het piekeren
  •     Je bent vergeetachtig en niet georganiseerd
  •     Je hebt concentratieproblemen
  •     Je hebt een pessimistische instelling
  •     Je voelt je overweldigd, alsof je de controle verliest
  •     Je voelt je prikkelbaar of chagrijnig


- HOE KUN JIJ OMGAAN MET STRESS -
Merk je dat je stressklachten hebt? Deze klachten waarschuwen je dat het tijd is om de stress aan te pakken. Nog beter is het om stressklachten te voorkomen.

  • Ontdek wat jouw belemmeringen zijn en verander dit. Perfectionisten moeten van zichzelf altijd alles goed doen, waardoor ze activiteiten niet op een lager pitje zetten. Perfectionisme bestaat niet en het levert ook niets extra’s op. Leg de lat lager, dan werkt alles beter.
  • Plan iedere dag (op een vast tijdstip) een rustmoment in #metime
  • Slaap voldoende
  • Bouw aan je sociale netwerk, een van de belangrijkste beschermende factoren
  • Train jezelf om optimistisch te denken, dat geeft je meer energie
  • Doe ontspanningsoefeningen


- HOE WIJ BIJ THE ICEVIKING JOU BEGELEIDEN BIJ STRESSKLACHTEN EN PREVENTIE VAN STRESS -
Stress is een frequentie die wij ‘aanzetten’, bewust activeren en elimineren. We vertellen je alles over het limbisch systeem (onze emotionele hersenen) die verantwoordelijk is voor onze gevoelens en lichamelijke uitingen hiervan. Dit speelt een belangrijke rol bij stress en leert je vooral stress te herkennen voordat je überhaupt klachten krijgt. Gecombineerd met specifieke ademhalingstechnieken die erop gericht zijn om in ieder situatie stress te kunnen reduceren. We gebruiken kou en hitte om deze kennis om te zetten naar de praktijk. Pas dan ga je zelf ervaren dat je instaat bent om letterlijk stress te reduceren wanneer JIJ dat wilt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>>>>>>>> KORTINGSACTIE TOT EN MET 7 MAART VAN €147,- voor €99,- <<<<<<<<<
Omdat wij het tof vinden dat jij je alvast aanmeld willen wij je graag een korting aanbieden. Meld jij (en of jouw groep) je aan op uiterlijk zondag 7 maart, voor de experiënce op 20 maart, dan ben je welkom om de STRESS RELEASE EXPERIËNCE te ervaren voor €99,- per persoon. Kom je met een (eigen) groep van minimaal 8 mensen dan gaat daar nog eens korting overheen. Geef dat aan bij je aanmelding in de mail. 
Als wij vanwege de coronamaatregelen nog niet open zijn op 20 maart wordt de datum kosteloos verschoven 

ZATERDAG 20 MAART starten we weer met de eerste Stress Release Experiënce van 2021
We nodigen je graag uit bij The Iceviking waar wij veel mensen begeleiden die in een burn-out zitten of op regelmatige basis stress ervaren als ballast. Bij ons Stress Release Experiënce maken we gebruik van de elementen hitte en kou waarbij bewuste ademhalingstechnieken, meditatie, mindset en kennis over hoe je brein samenwerkt tussen lichaam en geest onderdelen zijn van ons dagprogramma. Het weten en snappen met je hoofd is goed, maar door te ervaren overtuigd je lijf je hoofd en dat is waar de kracht ligt voor jouw ommekeer. Als je in een burn-out zit zit je vast in een patroon. Wij weten door het vele begeleiden van mensen in deze situatie, je moet gaan doen, om de vaste cirkel waar veel mensen inzitten, te doorbreken. Je probeert zo goed als je kunt alles te overdenken maar je hoofd zit vol. Kom doen en ervaren Schrijf je nu in.

Leer net als Lindsey die Astma heeft rust te bewaren in je ademhaling. Ervaar net als Carin dat ze tijdens deze nieuwe en spannende ijsbadervaring haar ademhaling volledig onder controle had. Iets wat ze nooit verwacht had. 

-------------------------------------------------------------

Wil je zelf ervaren dat jij stress in alle situaties kunt leren reduceren? 
Meld je nu aan voor de 
STRESS RELEAVE EXPERIËNCE
Stuur een email naar info@theiceviking.nl o.v.v.  Stress Releave Experience en de datum waarop jij zou willen komen. Kosten € 147,- 

Na aanmelding ontvang je van ons een mailing met praktische informatie over wat je mee moet nemen en hoe jij (en indien van toepassing jouw gezelschap) je kunt voorbereiden.